Plavecká výuka základních škol - Učivo
Směrnice
Vnitřní směrnice číslo 3 - Učivo předplavecké výuky
Rozsah učiva je určen pro děti 1.tříd ZŠ
1. Hygiena plavání - vštěpovat dětem hygienické zásady, budovat hygienické návyky.
- Vybavení dětí na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu.
- Sprchování a otužování, osušení po plavání.
- Zásady bezpečnosti při plavání a při pobytu v areálu bazénu.
2. Adaptace na vodní prostředí
Formou her postupně a nenásilně adaptovat děti na vodní prostředí, učit je nebát se vody. Postupně získávat důvěru v učitele plavání, podporovat přirozený pohyb ve vodě – chůzi, napodobivé činnosti, lezení, poskoky, běh v mělké vodě.
3. Základní plavecké dovednosti
- Orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: mytí obličeje, potopení obličeje a postupné otvírání očí, lovení zvířátek z přiměřené hloubky, sjíždění ze skluzavky, atd.
- Plavecká poloha – splývání – spojená se vznášením ve vodě: splývání v obou polohách - na prsou i na znak, splývání s pomůckami, splývání s dopomocí, splývání se zadrženým dechem, splývání s výdechem do vody, vznášení v nejrůznějších polohách – hříbek, medúza, písmena.
- Plavecké dýchání: mytí obličeje s výdechem do rukou, výdechy do hladiny, bublání do vody, výdechy do vody spojené s pohybovým úkolem, výdechy s potopením obličeje, dlouhý postupný výdech, výdechy současně ústy i nosem, opakované výdechy do vody.
- Skoky a pády do vody: skoky a pády z nízkých poloh (sedu, podřepu) ze stoje po nohách, pády a skoky z pontonů s dopomocí.
4. Zvládnout jeden plavecký způsob
Kraul a uplavat 10 – 25 metrů.
Cílem předplavecké výuky dětí 1. třídy je vytvořit podmínky pro zvládnutí úkolů spojených především s pocitem vody ( malování ve vodě, tleskání ve vodě, vaření) změny směru pohybu, zrychlení a zpomalení. Usměrňování přirozených pohybů do základních plaveckých dovedností – kroulové nohy, znakové nohy, kraulové paže případně i znakové paže. Zvládnout jedním, případně dvěma plaveckými způsoby uplavat 10 – 25 metrů.
Vnitřní směrnice číslo 4 - Učivo základní plavecké výuky 2.tř
Rozsah učiva je určen pro děti 2.tříd ZŠ
1. Hygiena plavání - vštěpovat dětem hygienické zásady, budovat hygienické návyky.
- fyzická a psychická připravenost na výuku plavání, kontraindikace při výuce plavání
- vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu, sprchování, otužování, sušení těla
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu
- zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu
2. Adaptace na vodní prostředí
Formou 2. her postupně a nenásilně adaptovat žáky na vodní prostředí, učit je nebát se vody. Postupně získávat důvěru v učitele plavání.
3. Základní plavecké dovednosti
- Orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: potopení obličeje a postupné otvírání očí, přetočení ve vodě podél osy těla, lovení předmětů z přiměřené hloubky, proplouvání kruhů, podplouvání pontonů, sjíždění ze skluzavky, atd.
- Plavecká poloha – splývání – spojená se vznášením ve vodě: splývání v obou polohách - na prsou i na znak, splývání s pomůckami, splývání s dopomocí, splývání se zadrženým dechem, splývání s výdechem do vody, splývání po odrazu od stěny v obou polohách.
- Plavecké dýchání - výdechy do hladiny, výdechy s potopením obličeje, dlouhý postupný výdech, výdechy současně ústy i nosem, výdechy do vody spojené s pohybovým úkolem, opakované výdechy do vody při různých typech činností.
- Skoky a pády do vody - viz. baterie skoků a pádů do vody z různých poloh.
4. Cílem základní plavecké výuky dětí 2. třídy Vytvořit podmínky pro zvládnutí úkolů kurzu 3. třídy základní plavecké výuky. Zvládnout dva plavecké způsoby kraul a znak, uplavat 10 – 100 metrů. Naučit startovním povelům a činnosti na startovní povely, vytvořit podmínky pro soutěže a závody. Uskutečnit závody na 25 m v rámci učební skupiny v plavání.
5. Seznámení se záchranou tonoucího a sebezáchrany a zásadami plavání ve volné přírodě.
Vnitřní směrnice číslo 5 - Učivo základní plavecké výuky 3. tříd
Rozsah učiva je určen pro žáky 3. tříd ZŠ
1. Hygiena plavání - upevňovat získané hygienické zásady, rozšiřovat vědomosti o nové poznatky v oblasti:
- fyzická a psychická připravenost na výuku plavání, kontraindikace při výuce plavání
- vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu, sprchování, otužování, sušení těla
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu
- zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu
2. Základní plavecké dovednosti - 2. zdokonalovat naučené, upevňovat získané pohybové návyky a rozšiřovat základní plavecké dovednosti.
- Orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: potopení obličeje a postupné otvírání očí, přetočení ve vodě podél osy těla, lovení předmětů z přiměřené hloubky, proplouvání kruhů, podplouvání pontonů atd.
- Plavecká poloha – splývání: splývání v obou polohách, splývání po skoku do vody
- Plavecké dýchání: opakované, pravidelné výdechy do vody bez pohybu, v pohybu a při plaveckém způsobu kraul, znak i prsa.
- Skoky a pády do vody: viz. baterie skoků a pádů do vody z různých poloh, prosté skoky ze startovních bloků, nácvik startovního skoku
3. Cílem základní plavecké výuky dětí 3. třídy: Vytvořit podmínky pro zvládnutí úkolů zdokonalovacích kurzů plavecké výuky. Zvládnout dva plavecké způsoby kraul a znak, uplavat 25 – 200 metrů. Naučit další plavecký způsob prsa, startovní skok, startovní povely. Vytvořit podmínky pro soutěže a závody. Uskutečnit závody na 25 m v rámci učební skupiny v plavání.
4. Seznámení se záchranou tonoucího – dopomoc unavenému plavci: tažení, letka, most. Prvky dopomoci tonoucímu: plavání na boku, základy první pomoci, přivolání pomoci. Prvky sebezáchrany: šlapání vody, vznášení na znak.
5. Opakování zásad plavání ve volné přírodě.
Vnitřní směrnice číslo 6 - Učivo základní plavecké výuky 4. a 5.tříd
Rozsah učiva je určen pro žáky 4. A 5. tříd ZŠ
1. Hygiena plavání – upevňovat získané hygienické zásady, rozšiřovat vědomosti o nové poznatky v oblasti:
- fyzická a psychická připravenost na výuku plavání, kontraindikace při výuce plavání
- vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu, sprchování, otužování, sušení těla
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu
- zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu
2. Plavecké dovednosti – zdokonalovat získané plavecké dovednosti, nácvik nových plaveckých dovedností jako:
dohmat u plaveckých způsobů kraul, znak a prsa, plavecká obrátka - kraul, znak, startovní skok, plavání pod vodou do vzdálenosti 10m, lovení předmětů, nácvik plaveckého způsobu delfín – delfínové vlnění.
3. Rozvoj plavecké vytrvalosti - zdokonalit plavecký způsob kraul a znak s cílem po obrátce uplavat 200 metrů.
4. Zdokonalit plavecký způsob prsa s cílem po libovolné obrátce uplavat 50 metrů.
5. Uskutečnit závody na 50 metrů v rámci učební skupiny.
6. Dovednosti záchranného a branného plavání:
záchranářský skok do vody, způsoby zanořování, plavání ve ztížených podmínkách, plavání v oděvu, ploutvové plavání, tažení tonoucího, dopomoc unavenému plavci. Opakování zásad plavání ve volné přírodě.
Vnitřní směrnice č. 322 - Platba-výuka základních a mateřských škol.
Platba za přípravnou, základní a zdokonalovací plaveckou výuku bude provedena převodem na účet PŠ, na základě vystavené faktury.
Podkladem pro fakturaci je jmenný seznam žáků, předaný v den zahájení plavecké výuky.
Musí být opatřený razítkem a podpisem ředitele školy. Seznam předá doprovázející pedagogický doprovod společně s potvrzením osvobozených žáků z plavecké výuky.
Poté již není možné počty měnit, ani požadovat vrácení peněz.
Dne 15. 4. 2017, Kristýna a Vladimír Klemešovi